聖嚴法師 

 

末後說偈:「無事忙中老,空裡有哭笑,本來沒有我,生死皆可拋。」

 

*********(圖片摘自法鼓山官網)*************************************

 

我記得古老的一首歌...

 

當我死去的時候,親愛的別為我唱悲傷的歌
我墳上不必安插薔薇,也無須濃蔭的柏樹

讓蓋著我的青青的草,淋著雨也沾著露珠
假如你願意請記得我,要是你甘心忘了我
在悠久的昏暮中迷茫,陽光不昇起也不笑翳
我也許,也許我還記得你
我也許把你忘記

我再見不到地面的青蔭,覺不到雨露的甜蜜
我再聽不見夜鶯的歌喉,在黑夜裡傾訴悲啼
在悠久的昏暮中迷茫,陽光不昇起也不消翳
我也許,也許我還記得你
我也許把你忘記

 

羅大佑 <歌>

 

我死了的時候,親愛的,
別為我唱悲傷的歌;
我墳上不必安插薔薇,
也無須濃蔭的柏樹:
讓蓋著我的青青的草
淋著雨,也沾著露珠;
假如你願意,請記著我,
要是你甘心忘了我.

 

我再不見地面的青蔭,
覺不到雨露的甜蜜;
再聽不見夜鶯的歌喉
在黑夜裡傾吐悲啼;
在悠久的昏暮中迷惘,
陽光不升起,也不消翳;
我也許,也許我記得你,
我也許,我也許忘記.

 

徐志摩譯

 

When I am dead, my dearest,
Sing no sad songs for me;
Plant thou no roses at my head,
Nor shady cypress tree:
Be the green grass above me
With showers and dewdrops wet;
And if thou wilt, remember,
And if thou wilt, forget.

I shall not see the shadows,
I shall not feel the rain;
I shall not hear the nightingale
Sing on, as if in pain:
And dreaming through the twilight
That doth not rise nor set,
Haply I may remember,
And haply may forget. 

 

 

 

Christina Georgina Rossetti,1830-1894

 

 

 

*************************************

 

網路真方便,所有資料來自網路...Orz...ORZ

arrow
arrow
    全站熱搜

    TiTiDoDo 發表在 痞客邦 留言(16) 人氣()